De theorie en praktijk combineren in de BRL 9101 specialist, vakman of medewerker kan zorgen voor vele vragen en opmerkingen. Toch heeft Rick Mulders ontdekt dat een ervaren docent zijn voor de opleidingen BRL 9101 een absolute must en pre moet zijn!
Als docent krijg ik vaak de vraag van cursisten BRL 9101 dat de praktijk anders is dan de theoretische richtlijn BRL 9101 doet weergeven? Daar kan je bij denken en benoemen dat het om een richtlijn gaat, maar we weten inmiddels dat deze richtlijnen audit gevoelig zijn voor BRL 9101 gecertificeerde bedrijven maar ook omdat het gerecht al meerdere malen de lectuur van de CROW werk in uitvoering heeft geraadpleegd. Op basis daarvan zijn er inmiddels genoeg uitspraken. Is het dan een richtlijn of verbinden wij deze richtlijnen met de wetgever.
In mijn lessen ben ik altijd benieuwd naar feedback vanuit de praktijk situatie. Het mooiste vind ik nog dat sommige cursisten over bepaalde principes van maatregelen oprecht goede standpunten innemen. Zo leg ik uit dat de waarden die de BRL 9101 zijn geijkt, getest, en uiteindelijk zijn goed bevonden. Bevreemd kijkt mij men soms aan! Dus een verkeerskegel is getest, krijg ik als feedback. Met een gemend gezicht van de cursist en fronsende wenkbrauwen nemen ze het aan! De richtlijn schrijft een voetplaat grootte aan van een kegel op 50 cm. In de les houd ik de rolmaat er langs en is de kegel voetplaat 40 cm! Verbolgen gezichten die mij aankijken en de richtlijn tegen het daglicht houden.
In de volgende link verkoopt Pol de volgende verkeerskegel?
https://www.pol.nl/verkeerskegel-oranje-pvc-750mm-r-w-dg-kl3.html#specifications
Hier lees je dat de voetplaat 400 x 400 mm is. Dat dit volgens de richtlijnen is. Wat dan misschien wel zo is maar 10 cm kleiner is behoorlijk veel. Men weet het omvalgevaar? Waarom dan niet gewoon 500 mm?
Volgens tabel 13 van de CROW blijkt de afmeting minder dan of gelijk aan 500 x 500 mm te zijn.
Tabel 13. Maatvoering en toleranties verkeerskegel (maten in mm)
|
Hoe leg je dit nu goed uit?
Als docent bespreek je dan dat het een richtlijn is en welke risico’s ermee gepaard gaan. Immers de kegel is een onderdeel van een open langsafzetting ter verhindering dat weggebruikers zich onbedoeld in het werkvak gaan begeven. De kegel staat altijd onder toezicht van iedereen die met het werk te maken heeft! Wel wordt de geleidebaken verkozen boven de verkeerskegel inverband met omval gevaar! Windturbine en weersomstandigheden. Toch vond ik het een goeie vraag van een cursist in mijn vakmannen BRL 9101 klas. Immers als kegels nu veel omvallen waarom zou je dan een kegelvoet 400 mm maken als er ook 500 mm wordt geopperd in de BRL 9101?
Het antwoord moet mij schuldig blijven! Waarom dat een leverancier van tijdelijke verkeersmaatregelen hiervoor kiest. Terwijl de richtlijn anders doet voorkomen. Ik krijg dit nooit goed uitgelegd aan nieuwe en ervaren BRL 9101 vakmensen.
Vandaag was ik in het mooie Houten bij een klant die de BRL 9101 opleiding volgt. We waren hierzo over aan het brainstormen! Wellicht een leuke gedachtengang voor andere BRL 9101 specialisten. Immers elk passend antwoord is welkom in mijn opleiding BRL 9101.
Is dit dan onkunde? Nee, ik denk dat de richtlijn groeiende is van de BRL 9101 en dat de leveranciers inmiddels inspelen op deze markt. Jammer dat het dan nog steeds wordt verkocht.
Zo bemerk ik als docent dat er best wel wat tegenstrijdigheden zijn. De praktijk terugbrengen naar de theorie? Volgens mij kan dit uitdagender! Ook voor de verschillende doelgroepen. Als docent kijk ik natuurlijk ook naar de doelgroep, maar ook of de lessen aansluiten op de praktijk. Natuurlijk ben ik mij bewust van de principes van de BRL 9101. Maar het onderdeel veilig werken en hoe richt ik mijn werkbus in met verkeersmaatregelen horen daar naar mijn mening ook bij. Duurzaam werken en het aanleren hiervan geeft gelijk een betere kijk. Zoals bijvoorbeeld de bovenstaande foto! Daarnaast ben ik van mening dat de stof van de BRL 9101 goed vertaald moet worden naar de aanstormende talenten in de BRL 9101. Mannen die dagelijks buiten werken en daarmee gewend zijn aan de vrijheden die dit met zich meebrengen worden verplicht om 2 of soms 3 dagen mee te varen met de docent BRL 9101.
Wakker worden……
Zo dans ik met enige liefde door het lokaal tussen de cursisten door en leg ik uit hoe mooi de BRL 9101 is. Welke waarden en normen er zijn en welke lessen we hiervan kunnen leren. Daarnaast houd ik het spannend. Voldoende instructie video’s zet mensen in het klaslokaal op scherp. Zo heb ik een open debat tussen cursisten die ervaringen delen. Ik blijf het belangrijk vinden dat deze ervaringsdeskundigen hun woord nemen tijdens de opleiding. Hier leren we allemaal van. Wat wil de doelgroep! Hoe wil de doelgroep het ontvangen!
Door interactief te werken met de cursisten en het groepsdynamisch proces van de cursisten te bundelen naar teamwork heb ik gemerkt dat de groep een andere dynamica krijgt tijdens de lessen BRL 9101. Immers onze cursisten krijgen van te voren een uitdagende E-learning met vragen en antwoorden, toetsen en uitleg. Gewoon een goede voorbeschouwing op de les. Daarnaast werken wij met op schaal gemaakte maquettes! Het visueel maken van tijdelijke verkeersmaatregelen is en blijft een voldoening geven. Zeker als je ruim 15 mannen en vrouwen ziet spelen met de opstelling van verkeersborden.
Ik volg mijn weg!
Inderdaad! niet om eigenwijs te zijn? Ik vind het belangrijk dat de doelgroep de BRL 9101 als een uitdaging gaat zien. Er zijn genoeg concullega’s die alleen examentrainingen BRL 9101 verkopen. Dat is niet wat ik wil. Praktijk ontmoet de theorie in het leslokaal BRL 9101 en ben praktijk gerichter naar de doelgroep! Daarnaast is het goed om nieuwe lesmethodes uit te blijven proberen! Dat is dan ook precies wat ik doe! Daarmee haal ik goede resultaten die op dit moment succesvol zijn in Nederland. Door gewoon te luisteren naar wat de doelgroep nodig heeft en dit aan te vullen!
“Probeer eens iets vernieuwends zoals NeVeTe.”
Gemaakt voor vakmensen!
Exelent opleiding NeVeTe
Deze opleiding BRL 9101 opleiding geeft u alle inzichten deze u moet weten over wet regelgeving en richtlijnen. Deze certificering geeft u de mogelijkheid spin meldingen te kunnen inrichten bij Rijkswaterstaat. BRL 9101 opleiding.
Exelent opleiding NeVeTe
Deze opleiding BRL 9101 opleiding tot vakman bereidt u maximaal voor op leidinggevende taken op de werkvloer. U bent het aanspreekpunt voor alle deelnemers van het werkvak. U kent alle veiligheidsmodules en voert deze uit.
Exelent opleiding NeVeTe
Deze opleiding BRL 9101 bereidt u optimaal voor op werken met tijdelijke verkeersmaatregelen. U werkt samen met de BRL 9101 vakman. U plaatst de tijdelijke verkeersmaatregel en werkt mee aan figuurmaatregel processen. BRL 9101 opleiding.
Exelent opleiding NeVeTe
Deze opleiding BRL 9101 bereidt u maximaal voor op de extra aanvullingen en nieuwe richtlijnen met als taak richtlijn verkeersregelaar bij wegwerkzaamheden. U bent na het behalen beter voorbereid op uw taken en omgeving. BRL 9101 opleiding.
Sussanne heeft graag de touwtjes in handen. Ze is te bereiken voor vragen boekingen en offertes. Ze regelt alles op ons kantoor. Sussanne is te bereiken op werkdagen van ma tot vrij van 09.00 uur/ 17.00 uur
Tel 0545-842880
E: Info@nevete.nl
Rick is veel te vinden in het klaslokaal. Hij geeft al ruim 19 jaar les. Rick staat voor iedereen klaar. Hij is gespecialiseerd in verkeersmaatregelen een echte specialist. Voor vragen kunt u hem bereiken
Tel 0545-842880
E: Info@nevete.nl
Om verkeersregelaars in te huren bij NeVeTe is het van belang ruim van te voren te reserveren. Onze verkeersregelaars zijn allemaal BRL 9101 vakman gecertificeerd. Voor reserveringen kunt u bellen of emailen naar,
Tel 0545-842880
E: Info@nevete.nl
KVK nummer 72786507
Banknummer NL30 RABO 0152 766 464
Copyright © 2023. All rights reserved.