Is de tijdsdruk een gevaar voor de BRL 9101 vakman
Bewust veilig werken, een knelpunt in de planning?
Is bewustwording een knelpunt, in het werken met verkeersmaatregelen? Een vraag die ik mij als docent en ervaringsdeskundige wel vaker afvraag. Bij vele lessen zoals veilig werken langs de weg of de BRL 9101 krijg ik als feedback dat de planning en tijdsdruk hoog ligt. Als docent vind ik dat bij calamiteit of ongeval dit niet meegenomen kan worden maar vooraf afgesproken werk wel!
'Nog even snel' en toen ging het mis
Wie kan deze vraag nu eigenlijk goed beantwoorden! Het blijft lastig om op het juiste moment te plannen zodat de BRL vakmensen en BRL medewerkers ook rust en tijd krijgen om de maatregel goed te kunnen plaatsen, te controleren en te verwijderen.
Is het intekenen van een verkeersplan net zo omvangrijk als het goed plannen om maatregelen veilig op de weg te krijgen. We zijn constructief bezig om veilig gedrag van medewerkers te implementeren door een verscheidenheid van trainingen maar wat doet de organisatie richting tijdsdruk.
- Voldoende tijd voor het plaatsen en verwijderen van
wegafzettingen in het werkplan opnemen.
Het Volandis A blad wegafzettingen is heel duidelijk. Gegniffel in het klaslokaal. Het levert de nodige discussies op, die onnodig zijn. De opmerking die ik kreeg van een leerling was of de planning ook een cursus veilig werken in de planning kreeg! Tja ik weet niet zo goed wat ik hierin moet antwoorden.
Is bewustwording van veiligheid nu met klem zo moeilijk of leren we niet van opgedane ervaringen. Reacties als, dat is niet gevaarlijk van leerlingen hoor ik dagelijks maar is het niet dat je gewend bent geraakt aan deze onveilige situatie, ik bedoel het gevaar is nog steeds aanwezig.
De rijtaakbelasting ook voor BRL vakmensen door het voertuig te besturen, uit te stappen aan de verkeersluwe zijde, werken vanuit de luwte van het voertuig. De LMRA, de nodige veiligheidsprocedures zoals aanmelden afmelden en het betreden van de kegelbak op of langs wegen een behoorlijke opgave. Ligt dan de menselijk fout in ondoordachtzaamheid, ergernis en tijdsdruk. Krijgt de vakman BRL 9101 met onnodige ergernis te maken waardoor deze is afgeleid van zijn veiligheidstaak? Nu kan je zeggen of dit ligt aan de BRL 9101 vakman zelf of aan de planner die het werk gedaan moet krijgen.
Ik hou mij al een tijdje bezig met deze vraag en het blijft mij boeien. Hoe denken planners hierover en hoe gaan zij om met tijdsdruk naar de klant. Krijgen planners meer inzichten of is het een target wat gehaald moet worden wil je een bedrijf winstgevend maken.
Nogmaals is dit geen aanval maar een denkwijze die beantwoord kan worden in het veiligheidsgevoel. Of blijven we alleen aan de voorkant kijken naar de medewerkers die verkeersmaatregelen moeten plaatsen. Wat is bijvoorbeeld een tijdplanning voor figuur 1306C. Met twee vakmensen die de maatregel gaan plaatsen. Onder verschillende omstandigheden is dit afhankelijk van kennis, kunde en beroepshouding. Daarnaast is dit afhankelijk van de verkeersintensiteit. De ligging van de weg en de omstandigheden zoals de bodem, weersomstandigheden etc.
Ik ben benieuwd, waar ligt de veiligheid! Alleen bij de vakman of ook bij de organisatie! Reacties zijn dan ook meer dan welkom!
Nieuws wat ons bezig houd!
Het houdt iedereen bezig het ongeval op de A58 maar ook het onderwerp rode kruis negatie op de A7. Rick Mulders volgt dit op de voet! Wilt u uw item weergeven. Neem even contact op met Rick Mulders.