Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente

De opleiding verkeersregelaar is speciaal gericht op gemeente of provinciale boa’s 

De kosten bedragen €535,- Aanmeldkosten € 15,- de totaal opleiding is inclusief examen.

4 kandidaten kunnen opgeleid worden in 2 dagen. 6 tot 8 kandidaten kunnen worden opgeleid in 3 dagen.

Boa’s en toezichthouders kunnen te maken krijgen met verschillende incidenten in het verkeer! Wij nemen dit mee in de opleiding.

Opleiding verkeersregelaar BOA

Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente...

Opleiding verkeersregelaar, Toezicht en handhaving- BOA

De opleiding verkeersregelaar voor toezichthouders en of handhavers is berust op de benadering van weggebruikers. Bewustwording van de omgeving en redelijkerwijs inschatten van bestuurders en voertuigen hoort bij deze opleiding verkeersregelaar. Wat is nu afwijkend verkeersgedrag van weggebruikers, hoe kunnen wij deze weggebruikers het beste een veilige doorgang bieden. 

Bewustwording van het uniform wat je draagt.

Het is een groot onderwerp, bewustwording van het uniform maar ook hoe men weggebruikers aanspreekt. Wat is het gedrag van de handhaver en wat is het gedrag van de weggebruiker. De buitengewoon opsporingsambtenaar heeft een grote communicatieve rol in de samenleving.

Het regelen van het verkeer wordt nog wel eens onderschat. Welke houding straal ik uit en past mijn gedrag bij het incident of de omgeving waar ik mij als verkeersregelaar/boa begeef in het verkeer. Gebruik je logische en begrijpelijke aanwijzingen die ondersteunend werken bij het werk dat je uitvoert. Welke doelgroepen herken ik en welke bijzondere voertuigen hebben een voorrangsindicatie. Verantwoord reageren naar weggebruikers wordt steeds belangrijker. Het is namelijk een primaire taak om het verkeer bij hinder en stremming zo rustig mogelijk doorgang te bieden zonder al te grote conflicten met weggebruikers.

De ego van de weggebruiker

In de meeste gevallen gaat het om de ego van de weggebruiker die geraakt wordt tijdens de communicatie. Meestal door een verkeerde inzet van gesprekstechnieken, houding of het uniform. Immers spreekt het uniform al genoeg en gaat het louter om een betrapt gevoel van de weggebruiker. Ook het onderwerp “haast” van de weggebruiker wordt benoemd. 

Ik ben onder de indruk van uw snelheid?

In de communicatie en bewustwording richting de weggebruiker kun je verschillende methodieken inzetten zonder dat je iemands ego aantast. Een voorbeeld hiervan is het vervangen van de directe boodschap “u rijdt te hard” door een vriendelijkere benadering zoals “ik ben onder de indruk van uw snelheid”. Deze manier van communiceren zorgt voor meer begrip en minder weerstand tijdens verkeerscontroles.

Wetgeving, regelgeving en richtlijnen voor BOA’s

Tijdens deze training gaan we dieper in op de relevante wet- en regelgeving en de bijbehorende richtlijnen voor verkeershandhaving. Waar haalt een BOA zijn bevoegdheden precies vandaan? Het stopteken uit het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) heeft bijvoorbeeld een heel andere juridische achtergrond dan het doen stilzetten van een voertuig of bestuurder voor onderzoek.

Toepassing van artikelen uit het RVV

We behandelen onder andere artikel 82 RVV en artikel 84 RVV, die zijn opgenomen binnen BOA-domein 1 en 2. Maar nog belangrijker: wanneer pas je deze artikelen toe en met welke gedachtegang?

Tijdens de training bespreken we de artikelen uitgebreid, zodat elke BOA goed voorbereid is op het correct en professioneel toepassen van deze bevoegdheden binnen de dagelijkse praktijk van de verkeershandhaving.

Opleiding verkeersregelaar BOA
Opleiding verkeersregelaar Apeldoorn

Incidenten management in het verkeer?

In deze opleiding tot verkeersregelaar voor BOA’s richten we ons op het veilig en professioneel handelen in uiteenlopende verkeerssituaties. Als BOA kun je te maken krijgen met incidenten zoals gevaarlijk rijgedrag, aanrijdingen, blokkades op de rijbaan, agressie tussen weggebruikers of onverwachte gevaren zoals pechgevallen op een onoverzichtelijke locatie. Daarom leer je in deze opleiding hoe je snel risico’s herkent en het verkeer zodanig organiseert dat de veiligheid van alle betrokkenen direct wordt hersteld.

We behandelen praktische vaardigheden zoals het veilig positioneren van jezelf en je voertuig, het juist plaatsen van kegels of lint, het toepassen van artikel 82 en 84 RVV en het geven van duidelijke en daadkrachtige aanwijzingen aan bestuurders. Ook leer je hoe je stressvolle situaties de-escaleert en hoe je voorkomt dat onrust of emoties leiden tot secundaire ongevallen.

Daarnaast besteden we aandacht aan je rol als eerste aanwezige bij verkeersincidenten. Je leert hoe je de plek beveiligt, welke informatie je verzamelt en wanneer je andere diensten inschakelt. De administratieve afronding, zoals rapportage en terugkoppeling, komt eveneens aan bod.

Deze opleiding versterkt de verkeersveiligheid door BOA’s op te leiden tot deskundige en zelfverzekerde verkeersregelaars die weten hoe ze in elke verkeerssituatie moeten handelen.

Revi en Avi management in de opleiding verkeersregelaar....

Binnen het verkeersdomein spelen REVI- en AVI-management een belangrijke rol bij het snel en veilig afhandelen van verkeersincidenten. REVI staat voor regievoerder verkeersincidenten, terwijl AVI gaat over het afhandelen van verkeersincidenten volgens vaste veiligheids- en werkprocessen. Hoewel BOA’s geen officiële REVI-functie hebben, vervullen zij in de praktijk wél belangrijke taken binnen deze keten.

BOA’s zijn vaak als eerste ter plaatse bij ongevallen, gevaarlijke situaties of blokkades op de weg. Zij nemen direct de eerste maatregelen om de veiligheid te herstellen: het veiligstellen van de locatie, het geven van duidelijke aanwijzingen, het organiseren van een tijdelijke verkeersstroom en het beoordelen van eventuele gevaren voor betrokkenen of overige weggebruikers. Hiermee creëren zij de noodzakelijke rust en ruimte voordat andere diensten arriveren.

Binnen het REVI- en AVI-proces levert de BOA waardevolle informatie aan de meldkamer of politie, zoals de ernst van het incident, mogelijke letsels, benodigde hulpdiensten en gevaarlijke omstandigheden. Daarnaast zorgen BOA’s voor orde, overzicht en heldere communicatie tussen betrokken partijen. Wanneer de gespecialiseerde wegbeheerder, politie of REVI-coördinator het incident formeel overneemt, ondersteunt de BOA waar nodig en draagt hij de situatie gestructureerd over.

8 deelnemers voor de juiste aandacht in uw leerproces

Groepen vanaf 4 kandidaten geldt een dagtarief, vraag naar een passende offerte.

€ 535,- ex btw p.p

Inclusief € 185,- examenkosten

Officiele certificering SVNL (Deze is nodig voor je aanstellingspas.

De opleiding verkeersregelaar wordt in 3 dagen verzorgd.

Groepen tot 4 personen kunnen via offerte.
Groepen tot 4 personen kunnen de lesstof volgen in 2 dagen

Opleiding verkeersregelaar gemeente boa
Opleiding verkeersregelaar boa

Samen in één klas

Als boa ben je betrokken bij het verkeer.

Toezicht en handhavers zijn veel betrokken bij het verkeer. Immers ze zijn niet alleen handhavers maar ook het visite kaartje van de gemeente.

Toezicht en handhaving in domein 1

Het vak verkeersregelaar komt luid en duidelijk terug. In domein 1 staan artikelen zoals art 82 RVV en art 84 vermeld. Dat betekent dat boa’s en toezichthouders het verkeer mogen regelen bij hinder of stremming op de openbareweg. 

Handhavingsvest of verkeersregelaarskleding

BOA’s en handhavers in domein 1 zijn tijdens hun reguliere handhavingstaak bevoegd om artikel 82 en 84 van het RVV toe te passen, voor zover dit nodig is voor de opsporing van strafbare feiten. Deze bevoegdheden vallen onder het handhavings- en opsporingskader en niet onder dienstverlening. Daarom is het tijdens de opsporing van strafbare feiten niet verplicht om een verkeersregelaarsvest te dragen. De BOA treedt dan immers op binnen zijn wettelijke bevoegdheid en niet als verkeersregelaar in de zin van dienstverlening.

Wanneer BOA’s echter worden ingezet voor dienstverlening—zoals het tijdelijk omleiden van verkeer bij een ongeval, het ondersteunen van de politie, of het veilig afhandelen van situaties door uitval van verkeerslichten of ander straatmeubilair—verandert hun rol. In die situaties is er geen sprake van opsporing, maar van verkeersregeling ter ondersteuning van de openbare orde en veiligheid. Daarom moeten BOA’s, toezichthouders en handhavers in die gevallen wél een verkeersregelaarsvest dragen. Het vest maakt voor weggebruikers direct zichtbaar dat zij officiële aanwijzingen geven als verkeersregelaar in de context van dienstverlening.

Kort samengevat: bij opsporing geen vest nodig, bij dienstverlening wel.

Handhaven waar het moet, dienstverlenend wanneer het hoort!

Twee examens in de opleiding tot verkeersregelaar voor toezicht en handhaving.

De examens voor de opleiding tot verkeersregelaar zijn opgesplitst in twee onderdelen. Theorie examen en een praktijk examen. We leggen in het onderstaande uit wat dit voor jou inhoud.

Theorie examen Opleiding verkeersregelaar toezicht en handhaving.

Het theorie examen zal zich meer richten op aanwijzingen, wetgevingen en richtlijnen. Men krijgt krijgt ook meer vragen over definities en stellingen over de rol van de verkeersregelaar bij hulpdiensten als politie brandweer, en of calamiteit. 

Praktijk examen toezicht en handhaving opleiding verkeersregelaar

Het praktijk examen zal zich voornamelijk richten op het regelen van een gebiedsontsluitingskruising (GOW) met een maximale snelheid van 50 km p.u. De handhavers dienen geheel veilig en beheerst duidelijk verkeersstromen aan en uit te zetten. 

Meer inzicht in verkeersstroming

Een belangrijk element binnen het huidige BOA-vak is de sterke leergierigheid van de handhavers. BOA’s willen zich blijven ontwikkelen, breder inzetbaar worden en de achterliggende redenen van gedrag beter begrijpen. Daarom bieden wij in de opleiding extra inzicht in verkeermanagement en verkeerspsychologie.

We gaan in op vragen zoals: Waarom gedraagt een weggebruiker zich op een bepaalde manier? Wat veroorzaakt risicovol rijgedrag? En hoe beïnvloedt de weginrichting het gedrag van bestuurders binnen uw gemeente? Door dit gedrag te begrijpen, kan een BOA niet alleen effectiever handhaven, maar ook slimmer communiceren, beter inschatten wanneer een situatie kan escaleren en gerichter bijdragen aan de verkeersveiligheid.

Met kennis van verkeerspsychologie ziet een BOA niet alleen de overtreding, maar ook de context eromheen. Dat maakt de handhaving professioneler, veiliger en effectiever—en ondersteunt een positieve relatie tussen handhaver en weggebruiker.

Uitleg opleiding verkeersregelaar boa's toezicht en handhaving

Boa's regelen het verkeer.

De opleiding verkeersregelaar neemt 3 dagen in beslag. We vertellen tijdens de 7 uur durende theorie verkeersregelaar alles over de aanwijzingen, kleding, maar ook je bevoegdheden tijdens het regelen van het verkeer. 

Meer gericht op calamiteit en ongevallen of ondersteuning politie.

De boa of toezichthouder heeft een sterke communicatieve rol in de samenleving. De boa kent zoveel verschillende rollen dat het goed is boa kerntaken te herkennen en deze ook daar te laten en te ontwikkelen. NeVeTe zal naar wens van de gemeente of vervoersmaatschappijen de theorie van de verkeersregelaar aanpassen naar incident management, calamiteit, ongeval of ondersteuning voor politie inrichten. Het past beter bij taken van toezicht en handhaving.

Wilt u de gehele opleiding tot verkeersregelaar 

Of wilt u alleen een opfris cursus verkeersregelaar....

Even opfrissen voor het hele team Toezicht en Handhaving? Dat kan hoor! Wij staan klaar om u te helpen.

Boa's opleiding verkeersregelaar.

Veel gestelde vragen

Heeft u een veelgestelde vraag dan hebben wij deze alvast voor u op een rijtje gezet.

Toezicht en handhavers kunnen zich melden bij het bekende NeVeTe. Daar krijgen boa’s en toezichthouders uitstekend les van vak professionals.

Op basis van artikel 82 lid 1A van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) kunnen BOA’s en Handhavers ingezet kunnen worden als ambtenaren die verkeerstekens geven, mits dit door het bevoegd gezag is aangemerkt.

De opleiding verkeersregelaar voor boa’s toezichthouders duurt als basis opleiding tot verkeersregelaar 3 dagen, dit is inclusief het examen. 

Heeft u 4 boa’s of toezichthouders kan dit versneld in 2 dagen. Dit is inclusief het examen.

Natuurlijk bent u van harte welkom als u zzp’er ben of werkt in de zzp. Wilt u weten wanneer u als zzp de opleiding BRL 9101 kunt volgen? Kijk op de website van NeVeTe.nl

Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente  Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente Opleiding verkeersregelaar BOA en Toezichthouders gemeente