De Nederlandse verkeerstechniek

Tijdens mijn lessen in veilig werken langs de weg of de opleiding BRL 9101 komt het onderwerp verzwaarde actiewagen met botsabsorber veel ter sprake. Is het zetten van tijdelijke verkeersmaatregelen als bestuurde van een verzwaarde actiewagen met botsabsorber nu wel zo handig?

Quick scan opleiding BRL 9101 vakman?

Je gaat tijdelijke verkeersmaatregelen plaatsen en verwijderen. Je wordt een meewerkend voorman die ook alleen in staat is om verkeersmaatregelen te plaatsen. Je werkt zelfstandig als in teamverband. Je bent in staat om leiding te geven.

De opleiding kost €385,- ex btw p.p. Inclusief examenkosten.

Groepstarieven zijn mogelijk.

01.

Bent u een bedrijf of organisatie? Dan kunt u vrijblijvend een offerte vragen. 

02.

Wij leggen uit wat de BRL 9101 betekent en inhoud. 

03.

Een datum uitkiezen en gelijk inschrijven? Dat kan via deze link

04.

Heeft u vragen voor ons? Bel met onze adviseur opleidingen

verzwaarde actiewagen met botsabsorber

De verzwaarde actiewagen met botsabsorber?

Tijdens mijn lessen krijg ik regelmatig de vraag of een chauffeur van een verzwaarde actiewagen met botsabsorber verkeersborden mag plaatsen. Dit is een lastige en wispelturige kwestie, maar vanuit mijn perspectief is het niet toegestaan.

Er is namelijk een duidelijke richtlijn: verkeersregelaars mogen niet worden ingezet in combinatie met een verzwaarde actiewagen met botsabsorber. Het botskussen is specifiek ontworpen om weggebruikers te beschermen bij een aanrijding in uitzonderlijke situaties. Dit impliceert dat voertuigen onder bepaalde omstandigheden tegen het botskussen kunnen botsen.

Het is dan ook absoluut niet toegestaan dat een verkeersregelaar zich vóór het botskussen begeeft. Onder geen enkele omstandigheid mag dit gebeuren, en zeker niet bij een doorgangsregeling zoals vastgelegd in figuren 1323A en 1323B van de CROW-richtlijn 96B.

De omschrijving luidt: CROW publicatie,

  • Op dubbelbaans gebiedsontsluitingswegen (Vmax = 80 km/h) moet de actiewagen in de nulpuntinrichting van de rijdende afzetting altijd worden uitgevoerd als verzwaarde actiewagen met botsabsorber, ook als de feitelijke snelheid (V85) lager is. Op enkelbaans gebiedsontsluitingswegen met Vmax = 80 km/h en op gebiedsontsluitingswegen met Vmax = 70 km/h én gescheiden rijbanen met twee of meer rijstroken per rijrichting moet de actiewagen in de nulpuntinrichting van de rijdende afzetting ook worden uitgevoerd als verzwaarde actiewagen met botsabsorber. Alleen als de feitelijke snelheid (V85) op deze wegen aantoonbaar lager is dan de maximumsnelheid, dan is een verzwaarde actiewagen niet nodig.
 

Veiligheid bij het in- en uitstappen van een vrachtwagen in combinatie met een botsabsorber

Volgens de richtlijnen van het CBR wordt het in- en uitstappen van een vrachtwagen beschouwd als een bijzondere verrichting. In de praktijk betekent dit dat een chauffeur vaak uitstapt op het moment dat het botskussen is gedaald en in werking is. Dit brengt een risico met zich mee, omdat de chauffeur zich op dat moment óf op het voertuig begeeft om verkeersborden of kegels te pakken, óf zich direct naast het voertuig bevindt—tot maximaal 10 meter (naast) vóór (berm) de verzwaarde actiewagen met botsabsorber—om de borden te plaatsen.

Mocht op dat moment een bestuurder het botskussen raken, dan kunnen de gevolgen voor de chauffeur catastrofaal zijn. Niet alleen door de impact en het mogelijk bewegen van de verzwaarde actiewagen, maar ook door rondvliegende brokstukken die de chauffeur kunnen treffen. Dit risico onderstreept de noodzaak van duidelijke richtlijnen en veilige werkwijzen.

Verkeersregelaars en verzwaarde actiewagens met botsabsorbers

Een belangrijke ontwikkeling is dat het niet langer is toegestaan om verkeersregelaars te combineren met verzwaarde actiewagens met botsabsorbers. Dit had ik al in mijn eerdere blog aangegeven. Deze maatregel is genomen om de veiligheid te verhogen en te voorkomen dat verkeersregelaars zich in een uiterst kwetsbare positie bevinden bij een botsing. Dit roept echter de vraag op hoe we hiermee om moeten gaan in situaties waarin verkeersmaatregelen snel en efficiënt moeten worden uitgevoerd. Met name bij een doorgangsregeling op gebiedsontsluitingswegen van 70 en of 80 km/h. De combinatie is niet verantwoord en dus ook niet toegestaan. Helaas zie ik het nog steeds gebeuren. 

Kosten, efficiëntie en spoedwerkzaamheden

Vanuit een praktisch oogpunt komen hiermee ook financiële en operationele uitdagingen naar voren. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met spoedreparaties en kortdurende werkzaamheden? Betekent dit dat we voortaan altijd een aparte verkeersbordenploeg moeten inzetten om de avond van tevoren de borden al te plaatsen of te draaien? Wat zijn de bijkomende kosten hiervan? En hoe pakken we dit aan bij onvoorziene spoedklussen? Moet er dan standaard een verkeersbordenploeg meerijden? Dit zijn relevante vragen die niet alleen de werkprocessen beïnvloeden, maar ook de kostenstructuur van dergelijke operaties.

Veiligheid versus praktische haalbaarheid

“We werken veilig of we werken niet” is een mooie slogan, en de BRL 9101 stelt dat het volgen van de vastgelegde richtlijnen aantoonbaar bijdraagt aan een veiliger werkomgeving. Maar hoe lossen we de praktische problemen rondom de hierboven beschreven situatie effectief op? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de veiligheid van wegwerkers gewaarborgd blijft zonder dat dit leidt tot onnodige vertragingen en extra kosten?

Dit brengt ons bij een fundamentele vraag: Moeten we proactief handelen en investeren in extra maatregelen, of blijven we vasthouden aan het idee dat zolang het goed gaat, we ons niet te veel zorgen hoeven te maken?

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen. Jullie expertise kan mij helpen deze vraag te beantwoorden en mogelijk tot een werkbare oplossing te komen.

Ik vind het mooie vragen die ik tegenkom in mijn opleiding BRL 9101! 

Wat is jullie visie op deze kwestie?

 
 
Opleiding BRL 9101 vakman verkeersmaatregelen

Opleiding BRL vakman

12 deelnemers voor de juiste aandacht in uw leerproces

€ 385,- ex btw p.p

Inclusief € 43,- examenkosten

Stichting Infra Kwaliteit. 3 jaar geldig.

Onze BRL 9101 vakman opleiding kan in 2 dagen worden verzorgd.

Groepen vanaf 4 personen kunnen via offerte.